I. třída

I. třída
Fotogalerie

I. TŘÍDA

věk:  3-4 roky 

Naše třída má celkem 27 dětí. Na mateřské škole máme statut I.třídy a sídlíme ve II. pavilonu. O tuto třídu se starají ředitelka Taťána Hačková, učitelka Romana Hrdinová, Marie Jílková a uklízečka Eva Šílená.

Provoz naší třídy je v liché týdny 7:00 hod. – 15:30 hod., v sudé týdny 5:30 hod.– 15:30 hod. Ve zbylé provozní době MŠ jsou děti spojovány ve 2. a 3. třídě

Spojit se s námi můžete přímo na telefonním čísle: 770 114 861.

Veškeré výchovné působení probíhá v duchu filozofie školy a vychází z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (2021).

ADAPTAČNÍ PROGRAM

Počátek docházky do MŠ je vždy významnou událostí týkající se celé rodiny dítěte. Adaptace dítěte do prostředí mateřské školy je dlouhodobou záležitostí. Významným hlediskem určující úroveň přechodu dítěte do mateřské školy je jeho věk, zralost, způsobilost a připravenost pro vstup do mateřské školy. Důležitým aspektem vycházejícím z rodinného prostředí je ochota přijmout nabízenou radu a pomoc od pedagogů MŠ.

Nejvíce emocí obvykle bývá spojeno s ranní cestou do školky a předáváním dítěte učitelce. Je lepší vstát o pár minut dříve a vyhnout se tak zbytečnému napětí. Dopřát si s dítětem pár minut popovídání a pomazlení, beze spěchu se nasnídat a obléct. Předávání dítěte ve školce by pak mělo proběhnout co nejrychleji. Většinou platí že, čím delší je loučení, tím větší je pláč. Také je důležité během loučení dítěti připomenout, kdy a kdo ho ze školky vyzvedne a tuto dohodu dodržet. Tvrdit dítěti, že maminka za chvilku přijde je nebezpečné především proto, že dítě pak skutečně celý den může strávit čekáním na rodiče. Loučení ve školce je možné spojit s rituálem – pusa, plácnutí a zamávání u okna. Mnohým dětem pomáhá, mohou-li mít ve školce nějakou svojí hračku (zpravidla plyšáka) nebo talismánek, svůj polštářek na spaní. 

Úspěšná adaptace dítěte na MŠ vyžaduje spolupráci rodičů a učitelek. Základem je vzájemná důvěra a otevřenost v komunikaci

 

Aby všem bylo ve školce pěkně

Na začátku školního roku přivítáme nové děti a budeme směřovat výuku k jejich adaptaci a seznámení s režimem MŠ. Důležitý je jednotný přístup ke všem dětem, co se týče pravidel a režimu MŠ. Zároveň dbáme na jednotlivé individuální potřeby a zvláštnosti každého z dětí. 

Důraz v celkovém vzdělávání a výchově bude kladen na spolupráci rodiny a všech pedagogů i nepedagogických pracovníků ve třídě. Základem je otevřená komunikace a vzájemná důvěra všech zúčastněných. Jednotlivé možnosti spolupráce jsou:

  • informační schůzka pro rodiče – srpen 2024
  • jasné stanovení pravidel a hranic ze strany učitelek (podporujeme u dětí jistotu a důvěru tím, co je pro ně známé)
  • informační rozhovor s rodiči při předávání dětí, případné domluvení schůzky při větším problému nebo konfliktu ve třídě
  • empatický, klidný a trpělivý přístup všech pracovnic MŠ bez rozdílu (tj. učitelek, asistentek, uklízeček, kuchařek)
  • zapojování rodičů do chodu třídy (formou jakékoliv spolupráce)

Naše cíle jsou:

  • Vytvořit láskyplné prostředí, které je nezbytné pro pocit bezpečí a jistoty dětí
  • Podporovat duševní a psychickou pohodu
  • Zvyšovat míru funkční gramotnosti
  • Rozvíjet dítě – jeho učení a poznání, jemnou i hrubou motoriku
  • Rozvíjet u dětí osobní samostatnost a schopnosti samostatného projevu, aby působily na své okolí jako samostatně smýšlející i jednající osobnosti

Naše úkoly jsou:

  • Dát dětem ve třídě pocit bezpečí a jistoty
  • Vytvořit dětem prostor pro samostatnost a možnost ovlivnit situaci, ve které se nachází
  • Dát dětem možnost učit se podle jejich individuálních možností a schopností
  • Poskytnout dětem pestrou nabídku činností a her, ze kterých si mohou vybrat podle vlastního zájmu a obtížnosti, která je pro ně zvladatelná a motivující k úspěšnému dokončení činnosti
  • Přispět ve třídě k vytvoření atmosféry klidu a pohody
  • Vést výchovnou činnost tak, aby si děti uvědomovaly její pozitivní přínos a kladné hodnoty
  • Analyzovat situace, jestli se se vycházelo z toho, co již děti umí, znají a ovládají
  • Analyzovat, zda výsledky odpovídají pedagogickým záměrům a cílům, které ukládá RVP
  • Provádět diagnostiku každého dítěte (na konci školního roku)

Jak to u nás chodí…

V brzkých ranních hodinách, po příchodu do mateřské školy, vzhledem k brzkému rannímu vstávání, mají děti, které to potřebují, možnost odpočinku. Ostatní si mohou volit volnou hru nebo pod vedením paní učitelky pracovat individuálně či skupinově – manuálně tvořit, kreslit, vyrábět. Jedná se o činnosti, které jsou zaměřené na rozvoj myšlení, fantazie, manuálních dovedností, grafomotoriku aj.

Společně pak každý den začínáme ranním rituálem (říkanka) a povídáním v komunitním kruhu. Děti se učí zvykat si na respektování pravidel MŠ v komunikaci – nepřekřikovat se a před mluveným projevem se hlásit. Každý má možnost vyjevit své zážitky nebo se vyjádřit k tématu, které navolí paní učitelka či některé z dětí. Společně hodnotíme předešlý den, co se nám povedlo a kde jsme moc úspěšní nebyli, pokusíme se navázat na další téma.

Paní učitelka zkontroluje a zaznamená docházku všech dětí a společně si určíme několik zásad pro tento den (viz. Soubor pravidel pro hezké dny v mateřské škole). Dále nastíníme organizaci a náplň celého dne. Učitelky evidují, pokud někdo z dětí má daný den narozeniny a oslavenec dostane malý dárek, proběhne krátký narozeninový rituál. Následuje obvyklý denní režim.

Denní uvítací říkanka:

Velké kolo uděláme,

protože se rádi máme.

Kdo si s námi bude hrát,

ten bude náš kamarád.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

 

Zpět na seznam tříd